Вторник, 21.05.2024, 08:08
Приветствую Вас, Гость | RSS
Наш опрос
Как Вы нашли данный сайт?
Всего ответов: 21
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Форма входа
Главная » Статьи » Изданные в научной периодике

КРИМІНАЛЬНА «ЖАРГОННА» МОВА МОЛОДІ ЯК ФАКТОР ВПЛИВУ НА ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК КУЛЬТУРИ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА

КРИМІНАЛЬНА «ЖАРГОННА» МОВА МОЛОДІ ЯК ФАКТОР ВПЛИВУ НА ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК КУЛЬТУРИ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА

 

Пронін С.В., старший викладач

ДЗ «Луганський інститут праці та соціальних технологій»

Ключові слова: кримінальний жаргон, культура, молодь, соціальна спільнота, суспільство

 

Постановка проблеми. Сьогодні на Україні, та не тільки, намітилася стала тенденція до занедбання рідної мови, а, з нею, і культури в цілому. Ми знаємо, що першочерговим носієм та зберігачем культури народу є молодь. Але спираючись на експертні дослідження психологічних та фізіологічних особливостей розвитку молоді [], факторів та умов створення соціальних спільнот[], автор пропонує гіпотезу щодо скорого занедбання української культури наступними поколіннями.

Проблема дослідження є в протиріччі між «нормальним» функціонуванням молодіжних спільнот, що повинні бути заключні в рамки моральних цінностей та норм, що прийняті в українському суспільстві, задля забезпечення приемственности культури, - з одного боку, та сталій тенденції до поширення вживання кримільнального (карного) жаргону в молодіжній спільноті, що заперечує по суті саме поняття культури та її розвиток, поширення.

Карний жаргон особливо легко поширюється в середі неповнолітніх та молоді. Це пояснюється його образністю, виразністю, потаємністю, іронічністю, що заволікає підлітків та молодь.

Засвоєння (нехай і підсвідоме) кримінальних жаргонізмів – це одна з причин криміналізації всього населення країни, й перш за все, - молоді. Кримінальний жаргон вчить мислити кримінальними категоріями, привіває жорстокість, безлюдяність в стосунках з оточуючими, восхволяє злочинний світ, його образ життя, культ сили, наглості, презрения до суспільних цінностей, моралі та норм, що склалися, спотворює погляди й переконання, відволікає від чесного труда.

Актуальність теми полягає в небезпеці вживання жаргону, його «входження» в повсякдення життя молоді. На даному етапі розвитку українського суспільства, коли в наявності її політична, економічна та соціальна дезадаптація, жаргон швидко проникає в повсякденну мову не тільки молоді, а й літературний світ. Тому не правильно вважати, що підлітки та молодь (вікові групи, в яких відбувається інтенсифікація вживання жаргонізмів

Необхідно пам'ятати, що кримінальний жаргон, як і люба інша мова, легше засвоюється в підлітковому віці. Цей період є сенситивним щодо засвоєння мови. Тому важливо «уберегти» підлітків та молодь від карного жаргону.

Аналіз останніх досліджень та публікацій. Аналізуючи різні інформаційні джерела, можна стверджувати, що проблема життя, спілкування, виховання молоді в рамках культурного буття українського суспільства розглянута дуже предметно. Але хоча проблема вживання та поширення кримінальних жаргонізмів й знаходиться в постійній розробці, але їх вплив на молодіжне середовище, шляхи потрапляння до нього та методи перешкоди цьому ще вивчені не достатньо.

В контексті даної статті запропонуємо стислий огляд найбільш компетентних, за думкою автора, з них.

Різним аспектам формування культури образу життя та спілкування молоді, з урахуванням новітніх парадигм виховання, присвятили свої роботи такі дослідники як Т.Є.Бойченко, Г.І.Власюк, О.Д.Дубогай, О.В.Киричук, М.Є.Кобринський, В.М.Оржеховська, І.П.Петренко, А.Ю.Скоробагатов, Л.А.Тручак, Н.М.Хоменко, Т.С.Гурлєва, А.П.Пилипенко. В наявності інтересні наукові пошуки у галузі розумового формування та виховання особистості – Н.М.Гордій, Л.В.Ваховський, В.Д.Костів, Л.М.Панкова, В.Г.Постовий, М.Д.Ярмаченко. Формуванню духовної культури молоді присвячені праці Г.П.Шевченко, Н.В.Біловол, Л.Г.Вергазової, Т.О.Ільїна, Є.В.Коцюби, Е.О.Зеленова, М.Б.Євтуха, Проніної Н.О.

Більшість експертів вважають, що кримінальний жаргон вже достатньо сильно поглибився в лексикон звичайного (некримінального) населення, в тому числі, - й молоді. Вони вважають цю проблему достатньо гострою та актуальною на даному етапі розвитку українського суспільства.

Соціологи, соціальні психологи, що займаються вивченням проблем молодіжної субкультури, вважають тенденцію до поглиблення кримінального жаргону в молодіжному сленгу стабільною. Багато хто вважає головним джерелом цього процесу не тільки неформальні, іноді кримінального забарвлення, молодіжні об'єднання, членом яких є індивід, але й цілком формальні, соціальні ніші в яких займає індивід в процесі своєї життєтворчості

Філологи, що займаються вивченням мови, її функціонування, в свою чергу, вважають що головним джерелом засвоєння жаргонізмів є засоби масової інформації та «низькопробна» художня література, як фактори формування свідомості суспільства

Невирішені раніше аспекти проблеми полягають в пошуку шляхів потрапляння жаргонної мови до представників молоді, визначенні «першочергових» причин стрімкого засвоювання жаргонізмів молоддю, формуванні єдиної чіткої державної політики в соціальній, економічній, політичній та науковій сферах життя українського суспільства з ціллю недопущення потрапляння жаргонізмів у молодіжне середовище та сферу вжитку.

Постановка задачі. Спираючись на вищезазначене, першочерговим завданням є знаходження шляхів потрапляння кримінальних жаргонізмів у молодіжне середовище, мову, головних аспектів їх засвоєння молодіжжю та обґрунтування можливості впливу широкого поширення кримінального жаргону серед молоді на збереження та розвиток української культури в майбутньому.

Так, багато хто з соціологів та соціальних психологів, що розроблюють цю проблему, причинами проникнення кримінального жаргону до мови спілкування молоді називають психологічні особливості молодіжного віку та дезадаптацію інституту позашкільного виховання

На думку ж філологів, причинами вище зазначеного явища служать відсутність чіткої язикової політики української держави. Зокрема: твердого контролю з боку державних органів за чистотою мови засобів масової інформації, засилля іноземної низькоякісної відео-, аудио-, літературної продукції

Автор бачить рішення поставленої проблеми в наступному:

1. реанімації інституту позашкільного виховання, що вбачає: «реставрацію» старих та створення нових (що відповідають сьогоднішнім нормам та інтересам молоді) просвітгуртків, спортивних секцій, клубів по інтересах, кружків з профорієнтації;

2. реанімації інституту сім'ї, як визначального інституту у процесі соціалізації особистості, прищеплюванні їй моральних, культурних й ін. властивостей й якостей – підвищення ролі та авторитету батьківства в формуванні внутрішньої, фізичної, культури молоді, культури спілкування та обходження з людьми усіх вікових категорій, підйом загальної та мовленнєвої культури батьків;

3. здійсненні більш жорсткого контролю з боку держави за засобами масової інформації – це повинна бути поміркована та розумна «фільтрація» іноземних ЗМІ й художньої літератури, що впливають на свідомість населення України, зокрема на молодь, у просвітительських бесідах з молоддю, з метою популяризації «чистоти» язикового спілкування.

4. проведенні просвітительських бесід з молоддю на всіх рівнях, з метою популяризації «чистоти» язикового спілкування як на місцях (у навчальних закладах, спортивних секціях, клубах, кружках) так і на загальнодержавному рівні (засоби масової інформації, періодична література й інші друковані видання для дітей і дорослих).

У зв'язку з усім вище сказаним, на державному рівні необхідно:

1. розробити, узаконити й постійно проводити державну програму сприяння місцевим ініціативам по проблемі проникнення кримінального жаргону в молодіжне некримінальне середовище

2. добрати фінансового способу як з бюджету країни, так і місцевих органів влади на подолання вище зазначеної проблеми

3. підібрати кваліфіковані кадри із числа психологів, соціологів і філологів, постійно проводити їхнє консультування по методах і формам роботи з молоддю і їхній родителями з метою недопущення проникнення кримінального жаргону в молодіжне середовище.

У контексті обраного напрямку дослідження перспективи подальших досліджень, на думку автора, повинні складатися з наступних пунктів:

Висновки. Дотепер соціологи розглядали соціальну структуру і її елементи як сформовані і статичні утворення. Те ж можна сказати про соціальні зв'язки між цими елементами. Однак навіть швидкий погляд на суспільство і на окремі його складові дозволяє зрозуміти, що в соціальній сфері немає незмінних об'єктів і суб'єктів. Змінюються культурні комплекси, склад груп, взаємини між людьми. Це у свою чергу впливає на зміни суспільства, його політики, способу життя людей. Стає ясно, що прогрес, якого досягло суспільство, зв'язаний з постійними  змінами, що відбуваються, буквально у всіх сферах соціального життя, й, особливо, у культурному просторі.

Вивчаючи зміни, що відбуваються в суспільстві, їх звичайно розділяють на соціальні – зміни в соціальній структурі і соціальних взаємозв'язках у суспільстві і культурні – зміни в культурі суспільства.

Соціальні зміни можуть містити в собі приріст населення, ріст освітнього рівня, зменшення поінформованості, зміну оточення особистості при переїзді із села в місто, зміну взаємин між робітниками й адміністрацією, коли на підприємстві відбувається реорганізація, і т.д. і т.п.

Культурні зміни можуть містити в собі винахід і популяризацію автомобіля, поява нових слів у нашій мові, зміна норм правильного поводження і моралі, нові форми мистецтва, музики і т.д. Часто культурні зміни одночасно є і соціальними. Наприклад, зміна норм моралі може привести до зміни взаємин між соціальними спільнотами і навпаки. Практично усі важливі зміни мають як культурний, так і соціальний аспекти, а тому до них застосовується термін "соціокультурні зміни".

Важливо визначити розходження між соціальними змінами і прогресом. Термін "прогрес" виражає ціннісну думку. Прогрес означає зміну в бажаному напрямку. Але в чиїх цінностях може бути обмірювана ця бажаність?

Бурхливий ріст міст, вторгнення техніки в природу, будівництво атомних електростанцій – чи не так усе це необхідно і бажано? Тому замість оцінного терміна "прогрес" соціологи користаються нейтральним поняттям "зміна".

В контексті змін у економіко-політичній ситуації в українському соціумі, яку автор статі характеризує як дисгармонійну, ми можемо спостерігати різкий спад духовної, моральної культури суспільства. Доведено, що першочерговим носієм та зберігачем культури народу є молодь. Тому на даному етапі державотворення дуже важливо не тільки зберегти культурні та духовні надбання українського народу, а й примножити його. В майбутньому ця ціль повинна «лягти на плечі» молоді.

Анотація. У статті розглядаються основні аспекти й проблеми вживання жаргонізмів у молодіжному середовищі. Розглянуті основні психологічні умови щодо вкорінення жаргонізмів у молоді, виділено головні напрямки ефективної соціокультурної роботи з цією категорією населення.  Запропоновано комплекс заходів щодо запобігання потрапляння жаргонізмів у повсякденну мову представників молодіжного середовища.

 

 


Література:

 

  1. В.Ф.Пирожков – Психология подростковой преступности. С. 145.
  2. Агеев В.С. Межгрупповое взаимодействие. Социально-психологические проблемы. – М.: МГУ, 1990. – С.138.
  3. Богомолова Н.Н. Социальная психология телевидения. – М., 1991. – С.32.
  4. В.В.Москаленко. Соціальна психологія. – К.: 2005. – С. 584.
  5. Ф. Пирожков. Психология подростковой преступности. С. 143.
  6. Богомолова Н.Н. Социальная психология печати, радио и телевидения. – М.: 1991. – С.47.
  7. В.Ф.Пирожков – Психология подростковой преступности. – М.: 2002. – 263с.
  8. Косарецкая С.В. – О неформальных объединениях молодежи. - М.:  2004. - 159 с.
  9. Сэнди Марочкин – Элементы воровского арго в молодежном жаргоне. – М.: 2003. – 148 с.
  10. Скворцов Л.И. Об оценках языка молодежи (жаргон и языковая политика) // Вопросы культуры речи, вып. 5. М., 1964. - с. 45 - 70.
  11. Сэнди Марочкин – Жаргон школьников как компонент молодежного жаргона. - М.: 2004. – 124 с.
  12. Райгородский Д.Я. Психология и психоанализ характера. Хрестоматия по психологии и типологии характера. – Самара: Издательский Дом (БАХРАХ), 1997. – 264 с.
  13. Соціологія. За ред. проф. Городяненка В.Г. – К.: Академія, 1999. – 384 с. В.В.Москаленко. Соціальна психологія. – К.: 2005. – 623 с.
  14. Агеев В.С. Межгрупповое взаимодействие. Социально-психологические проблемы. – М.: МГУ, 1990. – 240 с.
  15. Богомолова Н.Н. Социальная психология телевидения. – М., 1991. – 321с.
  16. В.В.Москаленко – Социальная психология. – К.: 2005. – 623 с.
  17. Дубягин, Ю.П.; Теплицкий, Е.А. Краткий англо-русский и русско-английский словарь уголовного жаргона. – М.: Терра, 1993. - 288с.
  18. Социальные варианты языка: Материалы междунар. науч. конф. 25-26 апреля 2002 г. Н.Новгород. – Н. Новгород: Нижегор. лингвист. ун-т им. Н.А.Добролюбова, 2002. – 80с.
  19. О.П.Дубягина. Современный русский жаргон уголовного мира: Слов.-справ. - М.: Юриспруденция, 2001. – 352с.
  20. Коган  В.З.  Теория  информационного  взаимодействия:  философско-социологические очерки. - Новосибирск: Изд-во Новосиб. ун-та, 1991.-67.
  21. Клизовский А. Основы миропонимания Новой эпохи. - Магнитогорск, 1994.-136.
  22. Каныгин Ю.М. Основы когнитивного обществознания (Информационная теория социальных систем). - Киев, 1993.-78.
  23. Камю А. Бунтующий человек. Философия. Политика. Искусство: Пер. с фр. - М.: Политиздат. - 1990.-143.
  24. Ильенков Э.В. Философия и культура. - М.: Политиздат, 1991.-79.
  25. Бех В.П. Человек и вселенная.- Запорожье: Просвіта, 1999.- 148 с.
  26. Абдеев Р.Ф. Философия информационной цивилизации. - М.: ВЛАДОС, 1994.-87.
Категория: Изданные в научной периодике | Добавил: shvon (10.04.2011)
Просмотров: 2107 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Поиск
ЗАРАБОТОК
Социальные сети
Я в YouTube
Я в YouTube Я ВКонтакте